Svar på kommentar

Linéa H skrev en trevlig kommentar på förra inlägget:
"Hejsan!
Jag vill åka som utbytesstudent nästa år men jaghar lite frågor. 
1. Fick du betala resan till USA? - eller betala EF 
2. Hur funkar hela proccesen att bli antagen ? 
Kram ^^"
 
1. Jag fick betala hela resan till USA till EF, och i priset ingår allt man behöver för utbytesåret - t.ex. försäkring, sökandet av värdfamilj och skola, och flygbiljetter dit och hem. De pengar utöver det som själva året kostar, det vill säga fickpengar och liknande, står man för helt själv under årets gång.
 
2. Processen att bli antagen vid EF är vad jag har upplevt väldigt enkel. Inte så att de tar in vem som helst, utan mer att processen gick smärtfritt och jag stötte inte på några som helst svårigheter eller missförstånd. Det första jag gjorde var att beställa hem en broschyr, och längst bak fyllde jag i min anmälan om att jag ville bli utbytesstudent år 12/13 till USA.
Jag minns inte riktigt hur det gick därefter, då det var ett bra tag sen, men jag fick hur som haver en tid för en intervju med en EF-representant och en returnee, dvs en som varit utbytesstudent förut. Innan intervjun så är man tvungen att fylla i ett ganska långt formulär på MyEF där du svarar på en hel del frågor om dig själv - det är detta som värdfamiljerna ser på när de väljer student (samt ett personligt brev) så dessa frågor är alla på engelska. Sen kom själva intervjun. Det var jättetrevligt att prata med representanten och returneen, och jag fick svar på alla frågor jag hade just då. Halva intervjun var på svenska, halva på engelska - och frågorna var ungefär "varför vill du åka", "vad gör du om du får hemlängtan" osv. Därefter fick jag tid avsatt för att knåpa ihop ett personligt brev där jag skrev om varför jag ville åka, vem jag var och vad jag ville göra i USA som värdfamiljerna skulle läsa när det är dags för dem att välja. Och sen var intervjun i stort sett slut.
Jag tror att det är efter intervjun man får reda på om man blivit antagen eller inte, och i de flesta fall så blir man antagen bara man har minst G i alla ämnen vad jag har förstått. Sen kommer förstås hela kalabaliken med att sätta ihop ett fint fotoalbum, scanna in pass och sådant men det hör inte till själva antagningsprocessen antar jag, då man redan har blivit antagen till programmet om man får börja fixa med sådant.

För övrigt tycker jag verkligen att du ska åka om det är något drömmer om att göra! Trots att jag själv inte har åkt ännu så har jag genom detta redan träffat en hel drös av härliga människor och jag har på känn att det kommer att bli ett sjuhelsikes år, det här. Ångrar inte för en sekund att jag bestämde mig för att åka iväg som utbytesstudent!

Kommentarer
Postat av: Alexandra

hur fick du en sådan liten fin EF grej i menyn, puss

2012-07-15 @ 23:57:17
URL: http://alexandrafredblad.blogg.se
Postat av: Linéa H

TACK SÅ MYCKET ! <3

2012-07-17 @ 11:22:43
URL: http://paradiseyear.blogg.se
Postat av: Alexandra

Hihi, ska packa ALLT imorgon, hehehehehhe :3

2012-07-22 @ 22:32:48
URL: http://alexandrafredblad.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0